torsdag 5. november 2009

The fourth way

Oppsummering av Andy Hargreaves' foredrag om "Sustainable leadership" og "The fourth way" på verdenskongressen for skoleledere i Singapore juli 2009

Varig og bærekraftig ledelse av skolen

Professor Andy Hargreaves er godt kjent i det norske skolefaglige miljøet. Hans "keynote" på kongressen dreide seg om hvordan samfunnsutviklingen påvirker og utfordrer skoleledelsen til å holde skolen i en varig og bærekraftig utvikling.

Ved en rask gjennomgang av samfunnsutviklingen de siste femti årene, viste han hvordan skolens posisjon i samfunnet har endret seg fra å ha en posisjon der samfunnet bevilget midlene til skolen og deretter stolte på at skolen utførte jobben, til en markedsstyrt periode med nasjonal standardisering av skolen der tester, konkurranse mellom skolen, liten eller ingen støtte til lærerne, prestasjonsbaserte og individuell lønnsfastsetting var kjennetegn, før Anthony Giddons "the third way"-tenkning med et mer balansert forhold mellom markedsmekanismer og nasjonal styring fikk råde. I denne tredje perioden reagerte skolene på det sterke testregimet ved å vise testenes begrensninger. "Teaching for the tests" ble et begrep på den etter hvert utbredte praksisen der forberedelser og gjennomføring av testene mer hadde som mål å løfte skolens prestasjoner opp på resultatlistene enn som redskap for læring.

Andy Hargreaves la på bakgrunn av denne gjennomgangen fram sin " the fourth way" modell. Den fjerde vei har som mål å finne de faktorer for skoleledelse som skaper varig, bærekraftig utvikling i skolen.

Mer frihet til myndighetene, mindre valgfrihet til foreldremarkedet er et av fundamentene i Hargreaves fjerde vei. Mer frihet til myndighetene betyr at politiske beslutninger følges opp med ressurser, og støttes i den utøvende fasen på skolen. Samfunnet må ha høye mål for skolen – og målene skal følges opp med adekvate rammer. Hargreaves sier det slik: " No achievment without investment".

Det andre fundamentet for varig og bærekraftig skoleutvikling er å etablere en samfunnsmessig forståelse av hvor viktig skole og utdanning er. Forståelsen er i Hargreaves øyne mer avgjørende for elevenes resultater enn testing og undersøkelser. Testing av elevenes utvikling er fortsatt viktig, men ikke alt skal testes. Det markedsorienterte og konkurransefundamenterte "high-stakes testing" systemet er derimot et ubrukelig testsystem for varig og bærekraftig skoleutvikling, hevder Hargreaves.

Det tredje fundamentet i en varig og bærekraftig skoleutvikling er skoleledernes og lærernes utførelse av arbeidet. Elevene inkluderes, forpliktes og får støtte og oppfølging i læringsarbeidet. Ett av skoleledernes avgjørende bidrag er å gjøre skolene til lærende organisasjoner. Et annet sentralt ledelsesoppdrag er å danne og integrere hverandre i nettverk av samarbeidende og støttende skoler. Arbeidsgiver og arbeidstaker må samarbeide tett i å løfte standarden på utviklingssystemet. Lærerlønningene må være gode nok til ikke å være en hindringsfaktor. Prestasjonsbasert lønn har ingen effekt på motivasjonen. Derimot har inspirasjon, samt oppgave- og oppdragsorient ansvar stor betydning.

"The fourth way" har fellesskapet og mangfold som sitt verdifundament. Skal man lykkes med en varig og bærekraftig utvikling, forutsetter det at markedskreftene fases ut av skolen, mens oppfølgings- og støttefunksjonene forsterkes, avsluttet han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar