mandag 21. februar 2011

Om å bruke presist språk som grunnlag for læring

Språksamling om læring på Skeie skole

Mål: Bygge felles forståelse for at tydelig og presist språk øker læringseffekten i klasserommet
Hvorfor: Mye forskning viser at anvendelse av tydelig og presist språk øker læringseffekten i klasserommet
Hvordan: Dialog i små grupper og i plenum (bygge læring i fellesskap)

1. Repetere hensikt og mål fra forrige økt (førkunnskap i personalet)

2. Individuell refleksjon og drøfting på gruppene
Hva virker best på læringsarbeidet?

3. Oppsummering i plenum

4. Presentere forskningsresultater om effektiv læring (Hattie)
- Læringsmål som er tydelige, konkrete, repeteres og forstås gir høy læringseffekt
- Kjennetegn som er tydelige, konkrete, repeteres og forstås gir høy læringseffekt
- Tilbakemeldinger som relateres til læringsmål og kjennetegn gir høy læringseffekt
- Framovermeldinger som bygger på elevenes tilegnede kunnskaper (førkunnskap), og knyttes til læringsstrategier, gir høy læringseffekt
- Elevenes ferdigheter i egenvurdering gir høy læringseffekt
- Elevenes evne og mulighet til å formidle til medelever og lærer om hva som er lært, gir høy læringseffekt
- Elevenes egne anstrengelser for læring, gir høy læringseffekt

5. Kople oppsummeringene og forskning med spørsmålene
- Tror vi på det forskning viser om effektiv læring?
- Tør vi gi eleven hovedrollen i egen læring? (forskning viser at lærere bruker 80 prosent av undervisningstiden til å snakke selv, og det er ikke den mest effektive formen for læring)
- Hva betyr det for vår hverdagspraksis?

6. Ny oppsummering i plenum. Oppfølging av konsekvenser tas inn i trinnsamtalene

Oppfølgende drøfting i trinnsamtalene
- Ser vi hensikten med å snakke sammen på trinnene om dette?
- Hva må endres for å planlegge effektiv læring?
- Tør vi gå inn i samtaler med hverandre på trinnet om hva som virker best for elevenes læring?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar