tirsdag 26. oktober 2010

Trinnsamtalen - Ledelsens andre refleksjonsrunde

Ledelsen på Skeie skole hadde onsdag 20.oktober sin refleksjon og vurdering etter andre runde med trinnsamtaler og klasseromsobservasjoner.
Utgangspunktet var oppfølgingspunktene som trinnene skulle jobbe med i denne perioden:

Fra verdigrunnlaget ”Den gule tråden”, og forventningene i vurderingsforskriften
• Læringsfokus
• Bruk av digitale tavler
• Kritisk bruk av arbeidsplaner
• Det fysiske læringsmiljøet i klasserommet

Læringsfokus
Generelt inntrykk at trinnene har klar framgang i bruk av konkrete læringsmål. To av trinnene er påvirket av omorganiseringer som følge av sykemeldinger. De har før tredje runde med klasseromsobservasjoner og trinnsamtaler fått et spisset oppdrag som ledelsen vil følge opp:
1. Velg ett mål fra leseplanen på trinnet. Bryt det ned til konkrete læringsmål for eleven
2. De konkrete læringsmålene presenteres og gjøres forstått av elevene
3. Drøft på forhånd (tirsdagstid) hvilke konkrete tilbakemeldinger og framovermeldinger det skal legges vekt på
4. Gi elevene konkrete tilbakemeldinger og framovermeldinger når ledelsen er med i timen
5. Drøft på forhånd hvordan trinnet vil utvikle elevenes ferdigheter i å vurdere sin egen framgang (utvikle kjennetegn på måloppnåelse i tilknytning til konkrete læringsmål)

Erfaringene fra alle trinnene er at den muntlige og umiddelbare tilbakemeldingen og framovermeldingen både er enklest å få til, og har størst effekt. Effekten blir stor når tilbakemeldingene og framovermeldingene henger i hop med de konkrete læringsmålene.
Denne effekten er forskningsmessige meget godt dokumentert i ”Visible Learning”, professor John Hatties megaanalyser på hva som virker best på elevenes læring.

Ett trinn lager av og til skriftlige tilbakemeldinger og framovermeldinger, slik at foreldrene også kan følge opp.

Tydelig pedagogisk klasseledelse av læringsøktene, med konkrete læringsmål, tilbakemeldinger og framovermeldinger underveis i læringsøkten, og der økten oppsummeres med elevenes egenvurdering blir hovedfokus også framover.

Utvikling av elevenes egenvurderingsferdigheter er et relativt nytt område å jobbe systematisk med på alle trinn. Derfor trenger vi å hente metodiske kunnskaper og gjøre flere erfaringer før dette er godt nok innarbeidet i læringsarbeidet.

Digitale tavler
De digitale tavlene er jevnlig i bruk på alle klassetrinn, men dette er også et nytt metodisk verktøy som lærerne skal prøve og feile seg i en stund til.

Kritisk bruk av arbeidsplaner
Kritisk drøfting av arbeidsplanen som metodisk verktøy vil bli tatt på de neste trinnsamtalene, spesielt på mellomtrinnet, der dette er mest aktuelt. Vi registrerer at John Hattie i sitt forskningsverk "Visible Learning" plasserer "Selvregulerende læring" (arbeidsplaner) i gruppen tiltak som ikke har noen påvist effekt på elevenes læring. Det medfører at vi vil følge praksisen på egen skole opp, blant annet ved å anvende spørsmål og problemstillinger som forsker ved ILS, Ole Kristian Bergem og stipendiat Cecilie Dalland, tar opp i sin bok "Arbeidsplaner, læringsmål og vurdering - Hva gjør vi?"

Det fysiske miljøet
Det fysiske miljøet i klasserommet forbedres gradvis, og vil ikke få spesiell oppmerksomhet i neste trinnsamtale.


Oppfølgingspunkter i neste runde klasseromsobservasjoner og trinnsamtaler:
1. Tydelig pedagogisk klasseledelse av læringsøktene med konkrete læringsmål, med tilbakemeldinger og framovermeldinger underveis i læringsøkten, og der økten oppsummeres med elevenes egenvurdering. Hvordan vil trinnet utvide bruken av denne metodikken?
2. Digitale tavler. Hvordan vil trinnet utvide bruken av digitale tavler?
3. Planleggings-/refleksjonstiden på trinnet. Hvordan vil trinnet systematisere planleggings-/refleksjonstiden som brukes til forberedelse av læringsøktene med konkrete læringsmål, med tilbakemeldinger og framovermeldinger underveis i læringsøkten, og der økten oppsummeres med elevenes egenvurdering?


Neste oppsummeringssamtale i ledelsen er tirsdag 23.november

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar