Professor ved universitetet i Auckland, John Hattie, har gjennom sitt nyeste, og kanskje betydeligste arbeid, Visible Learning (2009), gjennomført og bearbeidet 800 metaanalyser av internasjonale forskningsprosjekt der spørsmålet har vært hva som virker og hva som ikke virker på elevenes læring.
På bakgrunn av 52000 studier, der 83 millioner elever har deltatt, og der det forskningsmetodiske allerede har fått stor anerkjennelse, vil analysene og forklaringene knyttet til resultatene være avgjørende for valg av utviklingsstrategier i skolen verden over.
Med fare for at lister på hva som virker og ikke virker på elevenes læring kan forårsake en instrumentell tilnærming til endring (Hattie skriver selv at lister aldri må brukes isolert, men brukes sammen med de fortellingene de er knyttet til), serveres likevel et lite knippe av konklusjoner.
Hattie har samlet analysene i 138 indikatorer i spekteret fra “ingen læringseffekt” til “stor læringseffekt”.
Et lite utvalg på som hva har ingen, eller liten læringseffekt:
- Nivådifferensiering
- Baseskoler/åpne skoler
- Individualisert undervisning
- Redusert klassestørrelse
- Lærernes fagkunnskaper
- Selvregulert læring (arbeidsplaner)
Et lite utvalg på hva som har middels læringseffekt:
- Foreldre som aktivt støtter sine barns læring og skolegang
- Gode sosiale relasjoner mellom elever, og en elevkultur som støtter læring
Et lite utvalg av det som har størst effekt på elevenes læring:
- Formativ vurdering der lærer vektlegger det som gir læring
- Lærernes tilbakemelding til elevene
- Lærernes tydelighet og struktur i undervisningen
- En positiv og støttende relasjon mellom elev og lærer
- Klare standarder for god undervisning
- Håndtering av bruk og uro i undervisningen
- Elevenes evne til realistisk egenvurdering
- Følge eleven gjennom hvert enkelt læringsstadium
Punktene er skrevet av professor Thomas Nordahls presentasjon av “Visible Learning” på Utdanningsakademiets skolelederkonferanse i Oslo 18. og 19.oktober 2010
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar