Ledelsen på Skeie skole hadde onsdag 24.november sin refleksjon og vurdering etter tredje runde med trinnsamtaler og klasseromsobservasjoner.
Utgangspunktet var oppfølgingspunktene som trinnene skulle jobbe med i denne perioden:
1. Tydelig pedagogisk klasseledelse av læringsøktene med konkrete læringsmål, med tilbakemeldinger og framovermeldinger underveis i læringsøkten, og der økten oppsummeres med elevenes egenvurdering. Hvordan vil trinnet utvide bruken av denne metodikken?
2. Digitale tavler. Hvordan vil trinnet utvide bruken av digitale tavler?
3. Planleggings-/refleksjonstiden på trinnet. Hvordan vil trinnet systematisere planleggings-/refleksjonstiden som brukes til forberedelse av læringsøktene med konkrete læringsmål, med tilbakemeldinger og framovermeldinger underveis i læringsøkten, og der økten oppsummeres med elevenes egenvurdering?
Om tydelig pedagogisk ledelse i klasserommet
Noen av trinnene har utviklet og tatt i bruk systemer for utvikling av elevenes ferdigheter i egenvurdering. De samme trinnene har også sett at konkrete kjennetegn/kriterier på måloppnåelse må knyttes direkte til læringsmålene, som utgangspunkt for elevenes egenvurdering, og som grunnlag for lærerens konkrete tilbake- og framovermeldinger.
Noen trinn har også tatt i bruk metodikken i andre fag (engelsk, matematikk og i utvikling av sosial kompetanse)
Om digitale tavler som metodisk verktøy
De digitale tavlene brukes daglig, men den interaktive muligheten i tavlene kan anvendes i flere sammenhenger. Målet må være at elevene også lærer seg å bruke de interaktive funksjonene. Små tekniske hindringsfaktorer som at noen penner ikke virker, og at tavlene må kalibreres på ny når nye pc’er koples til, kan løses.
Om planleggings-/refleksjonstid på trinnet
Den avsatte planleggings-/refleksjonstiden på trinnet utnyttes i følge lærerne ikke strukturert nok. Ledelsen undrer seg noe over hvorfor trinnene ikke gjør det, og har noen spørrende tilnærmeringer til hvordan den avsatte tiden i arbeidstidsavtalen på tirsdager kan øke refleksjonsnivået:
- Er det behov for at en av lærerne på trinnet gjennom en trinnlederfunksjon får ansvar for at trinnet bruker tirsdagstiden til drøfting, refleksjon, utvikling og oppfølging av konkrete læringsmål (inkl. kjennetegn/kriterier), konkrete tilbake- og framovermeldinger, og til utvikling av elevenes ferdigheter i egenvurdering?
- Er det behov for å sette opp en form for sjekkliste på refleksjonspunkter? Eksempelvis:
* Tydelig start og oppsummering av hver læringsøkt
* Avklare formålet med hver læringsøkt
* Bli enige på trinnet om konkrete kjennetegn/kriterier som knyttes til læringsmålene, som lærerne bruker i tilbake- og framovermeldingene, og som elevene bruker i sin egenvurdering
- Er vi usikre og utrygge i trinnsamtalene (refleksjonene) om læring og læringsarbeid?
- Er vi usikre og utrygge i trinnsamtalene (refleksjonene) om læring og læringsarbeid fordi vi ikke har utviklet et felles språk (felles forståelse av begrep som læringsarbeid, læringsmål, vurdering for læring, forventninger og ambisjoner på elevens vegne, tilpasset opplæring, elevens egenvurdering m.fl)?
- Er en eventuell mangel på felles språk en sentral eller perifer forklaring på hvorfor vi ikke i større grad får til en delingskultur av erfaringer og undervisningsopplegg?
- Blir det sett på som en trussel å måtte endre sin praksis i klasserommet?
Oppfølgingspunkter i neste runde klasseromsobservasjoner og trinnsamtaler:
1. Ta i bruk tydelig pedagogisk ledelse i klasserommet i flere fagområder. Tydelig pedagogisk ledelse kommer til uttrykk ved å
* ha en tydelig start og oppsummering av hver læringsøkt
* avklare formålet ved læringsøkten
* legge fram kjennetegnene/kriteriene som elevene blir vurdert på, og som de selv skal vurdere seg etter
2. Ta i bruk de interaktive funksjonene i de digitale tavlene
3. Planleggings- og refleksjonstiden
Ta stilling til spørsmålene i dette referatet, og følge opp egne konklusjoner om hvordan bruke planleggings- og refleksjonstiden på trinnet
Neste oppsummeringssamtale i ledelsen er onsdag 15.desember
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar