fredag 26. november 2010

Underveisrapport prosjekt 1 - Trinnsamtalen som avgjørende grep for å øke elevenes læring

Høsten 2010

Ledelsen på Skeie skole, der jeg er rektor, har ukentlige klasseromsobservasjoner og månedlige oppfølgingssamtaler med lærerne på trinnene. Disse trinnsamtalene er lagt inn på høstens halvårsplan.
Tre trinnsamtaler er gjennomført pr. november 2010. Ledelsen har dessuten egne, månedlige oppsummeringssamtaler. De er også lagt fast på halvårsplanen. Referat fra de tre oppsummeringssamtalene i ledelsen ligger på bloggen.

I tillegg til oppfølgingen på egen skole, følger jeg opp ledelsen ved fem andre skoler i Stavanger som tok i mot tilbud om det etter en orientering om prosjektet jeg hadde for skolelederne i Stavanger i august 2010.

Dessuten har jeg hatt innlegg for skolelederne i Haugesund i september, halv dags kurs for Utdanningsforbundets skoleledermedlemmer i Fjell kommune, Hordaland i oktober, samt hatt innspill på sentralt Lederråd i Utdanningsforbundet, på kurs for lederrepresentanter og hovedtillitsvalgte i Utdanningsforbundet Rogaland, og for lokallagsstyret i Utdanningsforbundet Stavanger.

Dette har jeg gjort for å få tilbakemeldinger og innspill på prosjektet. Tilbakemeldinger så langt er entydig positive. Det virker som om det vi holder på med på Skeie skole inspirerer andre til å følge opp.

For å tilegne meg et solid faglig grunnlag i det videre arbeidet har jeg kjøpt inn forskningslitteratur og deltatt på Utdanningsakademiets skolelederkonferanse i Oslo 18. og 19.oktober. Videre deltok jeg på Forskningsrådets nasjonale konferanse i Oslo 8.november om ”Hva vet vi om god praksis i barnehage og skole”.

Oppmuntret av arbeidet har jeg dristet meg til å søke om å få bidra med erfaringer fra prosjektet i en workshop på ICP’s verdenskongress for skoleledere i Toronto august 2011. Her er en kort orientering om verdenskongressen hentet fra websiden www.icp2011.ca/

In August 2011, Ontario will host the 10th International Confederation of Principals (ICP) World Convention in Toronto - Leading Student Achievement: An International Odyssey. Principals, vice-principals, education leaders, researchers, academics, policy makers, government representatives and education professionals from around the world will gather in Toronto for this biennial event. The convention will be hosted by the Ontario Principals’ Council (OPC), in partnership with the Catholic Principals’ Council of Ontario (CPCO), l’Association des directions et directions adjointes des écoles franco-ontariennes (ADFO) and the Ministry of Education.

Past ICP conferences have attracted roughly 2,000 participants, but we expect to exceed that number due to our North American location. We hope you will join us for this unique opportunity to gather, share and network with other school leaders from around the globe.

Jeg skal etter at siste referat er skrevet for høsthalvåret analysere erfaringer, metodikk og resultater så langt. Tar trolig kontakt med en forsker på ILS ved Universitetet i Oslo etterpå for kommentarer.


Våren 2011

Trinnsamtaler og klasseromsobservasjoner følger i alt vesentlig samme mønster som for høsten 2010. Min spesielle utfordring når jeg kommer tilbake fra min utviklingspermisjon i høst er å ta tid til like jevnlige klasseromsobservasjoner som det jeg har hatt anledning til denne høsten.

Jeg har takket ja til å ha et foredrag i Hamar om vurdering for læring og erfaring med trinnsamtalen for Utdanningsforbundet Hedmarks skoleledermedlemmer i mars 2011.

Rundt påsketider vil jeg systematisere og analysere alt skriftlig materiell og skrive en faglig artikkel, først på norsk, kanskje også på engelsk. Bedre Skole vil være et aktuelt sted å publisere den norske artikkelen i. Dersom jeg skriver en engelsk artikkel, vil jeg høre med miljøet på ILS ved Universitetet i Oslo om hvor det kan være aktuelt å sende artikkelen til.

Prosjekt 1 planlegges avsluttet før sommeren 2011.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar