Bærekraftig skoleutvikling brukes i denne bloggen som et samlebegrep på de metodiske tiltak i skolen som fører til varig bedre læringsresultater hos eleven. Den bygger på tilegnet erfaring og ny skoleforskning heller enn på flyktige politiske vedtak, og fremmer et lærende fellesskap hos de ansatte.
Den metodikken vi prøver ut på Skeie skole nå -
* faste klasseromsobservasjoner
* faste trinnsamtaler mellom ledelsen og lærerne på trinnet
* praksisen med konkrete mål, tilbakemeldinger, framovermeldinger og
* egenvurdering/refleksjon både i trinnsamtalene og i klasserommene
vil vise om det kan bli et bærekraftig redskap for bedre læring hos eleven, læreren og ledelsen.
Fem andre skoler i Stavanger har også vist interesse for metodikken. Erfaringene fra arbeidet på Skeie og eventuelt de fem andre skolene vil bli analysert og samlet i en artikkel på nyåret. Dermed er det ene prosjektet i utviklingspermisjonen presentert.
Det andre prosjektet knyttes til Andy Hargreaves utsagn i boka "The fourth way - the Inspiring Future for Educational Change" der han hevder at flyktige skolepolitiske vedtak i for mange tilfeller heller forstyrrer, avleder og forhindrer bærekraftig skoleutvikling enn å skape den (s.23 og 45). Jeg deler hans syn i boka.
Gjennomsnittsresultatene i norsk skole er ikke tilfredsstillende sett i et internasjonalt perspektiv. Det bør derfor være et mål i norsk skolepolitikk at læringsresultatene i gjennomsnittsskolen heves betydelig, og at bærekraftig skoleutvikling etableres for å løfte bredden av norsk skole. Min påstand er at det gjøres ikke i dag.
Skole er en stor politisk og partipolitisk sak både lokalt og nasjonalt, og fra mitt ståsted som rektor blir det feil når politiske vedtak heller enn yrkeserfaring og forskning får avgjørende betydning på skoleutviklingen.
Derfor blir mitt andre prosjekt å bruke forskning i kombinasjon med egen skoleledererfaring for å peke på hva som virker og hva som ikke virker i utvikling av norsk skole. Kanskje det kan bidra til å heve statusen i skolen at skoleerfaring i kombinasjon med skoleforskning i større grad får dominere skoleutvikling i framtiden?
Her er den foreløpige litteraturlisten
Andy Hargreaves. The Fourth Way - The Inspiring Future for Educational Change (2009)
John Hattie. Visible learning - A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (2009)
Viviane Robinson m.fl. School Leadership and Student Outcomes: Identifying What Works and Why (2009)
Jon Morten Melhus og Pernille Dysthe. Riktig Rektor? (2010)
Ole Kristian Bergem og Cecilie Dalland. Arbeidsplaner, læringsmål og vurdering. Hva gjør vi? (2010)
Artikler fra Bedre Skole
Internasjonale undersøkelser som TALIS, PISA og TIMSS
Berlingske Tidende. Folkeskolen kører på 2. klasse - artikkelsamling om forholdene i dansk skole (2010)
Arundahti Roy. The God of Small Things (1998)
Torbjørn Egner. Folk og røvere i Kardemomme by
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar