Utviklingsområder
Skeie skole i Stavanger er min rektorplass. Fra nå av og fram til nyttår ledes skolen av våre to dyktige avdelingsledere, mens jeg benytter meg av den gode utviklingspermisjonsordningen som vi har i Stavanger.
De kommende fire månedene skal jeg bruke tiden til å jobbe med:
- Elevvurdering i form av systematisk tilbakemelding og framovermelding
- Oppfølging av de ansatte gjennom ledelsens månedlige, strukturerte trinnsamtaler og klasseromsobservasjoner
- Forskningsstudier av hva som virker best for god læring
- Analyse av gråsonen mellom skolepolitikk og pedagogikk
Ambisjonene
Ambisjonene for utviklingsarbeidet i permisjonstiden er høye: Det mest "hårete" målet er å bidra til å forbedre norsk skole.
Det mest realistiske målet er å bruke permisjonstiden til å få til en bærekraftig utvikling på Skeie skole.
Noe av tiden skal dessuten brukes til å lese skoleforskningsrapporter og gjøre egen skoleforskning i "light" versjon.
Om forskningen
Forskningen skal ta utgangspunkt i hvilken påvirkning skolelederne har på elevenes læringsutbytte. Det foreligger relativt lite forskning på området. Den kanskje mest aktuelle forskningsrapporten på dette feltet er skrevet i New Zealand og har som tittel "School Leadership and Student Outcomes: Identifying What Works and Why".
Denne rapporten sammen med deler av innholdet i Andy Hargreaves bok "The fourth way" - det som omhandler bærekraftig ledelse og skoleutvikling - og OECD undersøkelsen TALIS (Teaching And Learning International Survey), danner det teoretiske grunnlaget for forskningen.
Jeg vil på egen skole, og delvis på seks andre skoler i Stavanger, prøve ut om Skeie skoles modell for systematisk tilbakemelding og framovermelding til lærerne, basert på jevnlige klasseromsobservasjoner og månedlige trinnsamtaler, fører til mer systematisk tilbakemelding og framovermelding til elevene - og dermed til økt læringsutbytte for elevene.
De første trinnsamtalene på Skeie skole ble holdt 31.august, og ny runde med trinnsamtaler gjennomføres tirsdag 7.september. Datoene for trinnsamtalene ligger inne på skolens halvårsplan. Klasseromsobservasjonene begynner vi med mandag 6.september.
Senere på mandagen skal jeg ha det første møtet med en annen Stavangerskole. Da er jeg i gang med forskningen. Mer info om forskningen og om arbeidet med de andre punktene presenteres fortløpende på bloggen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar