OECD undersøkelsen TALIS (Teaching And Learning International Survey) viser blant annet at:
• norske lærere har stort behov for profesjonell utvikling og tilbakemeldinger fra egen skoleledelse
• norsk skoleledelse overveiende er av administrativ karakter, og gir lærere mindre vurdering eller konkret tilbakemelding på lærernes pedagogiske arbeid enn gjennomsnittet i TALIS-landene
Den New Zealandske forskningsrapporten "School Leadership and Student Outcomes: Identifying What Works and Why"viser
• sterk effekt når ledere deltar og interagerer i læreres læringsprosesser
• moderat effekt når ledere engasjerer seg i målsettingsarbeid, koordinering, og evaluering av undervisning og læreplanarbeid
Skoleledelsen på Skeie skole har gjort noen grep for å systematisere tilbakemeldings- og framovermeldingspraksis på egen skole. Vi har laget en modell for månedlige tilbakemeldinger og framovermelding til lærerne, kort kalt for Trinnsamtalen.
Trinnsamtalene og klasseromsobservasjonene er det viktigste tiltaket i den pedagogiske ledelsen av skolen, og har som mål å bruke forventningene i vurderingsforskriften til å oppnå ferdighetsmålene og kompetansemålene i skolens planer for lesing, skriving, norsk, matematikk, kunst og håndverk og sosial kompetanse.
Forventningene i vurderingsforskriften er oppsummert at elevenes forutsetning for å lære styrkes dersom de :
• forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem
• får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen
• får råd om hvordan de kan forbedre seg
• vurderer eget arbeid og utvikling
Verdigrunnlaget i trinnsamtalene er ”Den gule tråden” på Skeie skole, som er å
• være pedagogisk og metodisk modig, helhjertet og tro på egne valg
• opptre selvstendig innenfor kollektivets mål og rammer
• ha et sterkt, bevisst læringsfokus på alt som gjøres i klasserommet
I perioden mellom trinnsamtalene er det lærernes oppgave å reflektere over, gjennomføre, tilpasse innhold og gjøre valg av læringsmetoder slik at elevene gjennom tilbakemelding og framovermelding når ferdighets- og kompetansemålene.
Rektor og de to avdelingslederne har fordelt ansvaret for oppfølging av trinnene. Trinnsamtalene er lagt inn på skolens halvårsplan. Det settes av minimum 60 minutter til det månedlige oppfølgingsmøtet mellom ledelsen og trinnene og det føres kort referat fra hvert møte etter fast mal. Referatet legges på it’s learning
Ledelsen har egne, månedlige erfaringsutvekslinger med utgangspunkt i trinnsamtalene
De månedlige samtalene erstatter funksjonene til plangruppa, avdelingsmøtene og delvis medarbeidersamtalene, og danner grunnlag for en kontinuerlig, systematisk tilbakemelding og framovermelding til elevene.
Trinnsamtalen er det viktigste pedagogiske ledelsesgrepet vi gjør på Skeie skole, og den danner rammen for en forventet varig, bærekraftig utvikling av Skeie skole. Det skal jeg forske på i utviklingspermisjonen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar