mandag 27. september 2010

Refleksjoner etter trinnsamtaler og klasseromsobservasjoner

Ledelsen på Skeie skole hadde torsdag 23.september sin refleksjon og vurdering etter første runde med trinnsamtaler og klasseromsobservasjoner.
Referat fra alle trinnsamtalene ligger tilgjengelig for alle ansatte på "it's learning". Her er hovedpunktene etter refleksjonen:

Begrepsavklaringer
1. Ha et sterkt, bevisst læringsfokus i klasserommet
Varierte læringsaktiviteter fører til at de konkrete læringsmålene oppnås. Elevenes ulike læringsstrategier speiles gjennom lærerens valg av metoder.
Et bevisst læringsfokus forutsetter god klasseledelse med en tydelig felles start av timen, varierte læringsaktiviteter og en felles oppsummerende avslutning.
Klasserommets møblering og inntrykk fra veggene reflekterer læringsmiljøet.


2. Opptre selvstendig innenfor kollektivets mål og rammer
Trinnet har et overordnet ansvar for at elevene erfarer de sterke faglige, pedagogiske og metodiske sider hos lærerne sine. For å sikre best mulig læringsresultater for elevene jobber alle for å nå målene i LK06 (Kunnskapsløftet) og i de lokale læreplanene, inkl. sosial kompetanseplan og Zeroplanen. Lærernes individuelle særpreg ivaretas innenfor skolens felles mål.
Skolens kollektive rammer er først og fremst læreplanene, vurderingsforskriften, arbeidstidsavtalen, ordensreglene, vedtakene i driftsstyret inkl. budsjettet, bygningenes fysiske muligheter og utearealet.


3. Opptre pedagogisk og metodisk modig, helhjertet og tro på egne valg
Å opptre pedagogisk og metodisk modig er å være mentalt klar for å gjøre de forandringer hos seg selv som skaper forbedringer i læringsarbeidet. Å bruke digitale tavler jevnlig er et konkret eksempel på å opptre pedagogisk og metodisk modig. Andre eksempler er å bruke "matte"kassa og andre metodiske hjelpemidler, å bruke mulighetene i naturfagsatriet, og å endre på planer som ikke virker.
Det beste læringsøkten er når elevene erfarer sin lærer tydelig og entusiastisk i opplegget for timen.


4. Tilbakemeldinger og framovermeldinger
Tilbakemeldingen er først og fremst veldig konkret. ”Dette er bra fordi…..” Dernest er tilbakemelding systematisk. Den bygger på de tidligere gitte tilbakemeldingene. Så er tilbakemeldingen jevnlig, oftest ved korte muntlige kommentarer gjennom dagen. Det forutsetter at læreren og eleven gjennom framovermelding blir enig om hva som kan forbedres og hvordan fram til neste tilbakemelding. Framovermelding er konkret hjelp/veiledning til eleven om hvordan nå det nærmeste læringsmålet.
Uketester, målprøver og andre sjekker med poengskåre er supplement til tilbakemeldingene.
Læringsmålene og vurderingskriteriene presenteres alltid på forhånd og danner grunnlaget for elevens vurdering av sin egen framgang.


Arbeidsplanen utformes slik at den er lett å følge for alle elevene. Den gir rom for både individuell og felles læringssituasjoner. Det er enkelt å gi umiddelbare tilbakemeldinger og framovermeldinger.


Om klasseromsobservasjonene
Noen har kommet langt i å følge opp punktene etter første trinnsamtale. Andre må jobbe mer med det.
Ønsker å se en klasseledelse der læringsmål blir tydelig presentert – slik at elevene vet hva de skal lære og hvorfor, om hvordan de skal jobbe, der korte, konkrete og systematiske tilbakemeldinger og framovermeldinger til eleven brukes aktivt, og der elevene gjøres i stand til å vurdere sin egen framgang. Bør drøfte dette på neste trinnsamtale.

Generelt kan klasserommene ha mer inspirerende vegger. ”Talking walls” er et pedagogisk fenomen i New Zealand, og gode ideer kan hentes derfra.

Ledelsen kan bli tydeligere på at trinnsamtalene og klasseromsobservasjonene spesielt knyttes til den lokale læreplanen i lesing.


Punkter i neste trinnsamtale
Trinnsamtalene brukes til å fremme læring på organisasjonsnivå, og skal inneholde refleksjoner, egenvurderinger, tilbakemeldinger og framovermeldinger. Derfor skal samtalen være positiv, konstruktiv og konkret. Følgende punkter tas inn i andre runde av samtaler, som begynner tirsdag 28.september og avsluttes tirsdag 19.oktober:

* Lærernes egen refleksjon rundt det vi ble enige om på forrige trinnsamtale. Stikkord: Læringsmål, tilbakemeldinger, framovermeldinger og elevens egenvurdering.
Jf .”I perioden mellom trinnsamtalene er det lærernes oppgave å reflektere over, gjennomføre, tilpasse innhold og gjøre valg av læringsmetoder slik at elevene gjennom tilbakemelding og framovermelding når ferdighets- og kompetansemålene.”

* Ledelsens tilbakemelding og framovermelding på bakgrunn av trinnets refleksjon og egen klasseromsobservasjon

* Forslag på hva det skal jobbes konkret med fram til neste trinnsamtale?
• Læringsfokus
• Digitale tavler (være modig pedagogisk og metodisk)
• Hvordan bruke arbeidsplaner og samtidig gi elevene jevnlig, konkret og systematisk tilbakemelding og framovermelding
• Hvordan bruke arbeidsplaner og samtidig øve elevene i egenvurdering?
• Det fysiske læringsmiljøet i klasserommet

Ledelsens neste oppsummeringssamtale gjøres onsdag 20.oktober.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar