mandag 23. mai 2011

New Zealand


Jeg har tre ganger hatt anledning til å bli påvirket av systematisk skoletenkning gjennom skolebesøk i Auckland, New Zealand. Min første studietur ble gjennomført vinteren 2002, sammen med norske og svenske skolelederkollegaer. Reisen ble arrangert av den svenske arrangøren Stora Skolresan, som allerede da hadde opparbeidet seg et stort nettverk av skoler det var interessant å besøke, og skoleledere det var interessant å møte. I tillegg til å bli fascinert av å være helt på den andre siden av jorda, med en tidsforskjell på 12 timer, var det lærerikt å erfare hva som er mulig å få til på en skole når samarbeidet mellom skoleledelse, lærere og foreldre er godt.

Det andre studiebesøket ble gjennomført vinteren 2005. Da var målet å gjøre dybdeintervjuer med rektorer i Melbourne og Auckland i forbindelse med datainnsamling til masteroppgaven jeg jobbet med. Det New Zealandske skolesystemet virker både gjennomtenkt og utfordrende. Gjennomtenkt fordi det didaktiske arbeidet forutsetter gode systemer og strukturer på skolen. Utfordrende fordi den enkelte skole har et uvant selvstendig ansvar for å lykkes med læringsarbeidet. Og at det eksterne evalueringskontoret hvert tredje år gjør en vurdering av om skolen gjør det den sier at de gjør, og legger evalueringsrapporten tilgjengelig for alle på nettet.

Vinteren 2010 ble det igjen anledning til et studiebesøk i Auckland sammen med norske og svenske kolleger. Den ene store refleksjonen som rektor gjorde jeg i et klasserom da det gikk opp for meg at jeg oftere var på klasseromsbesøk i forbindelse med studiebesøk, enn på egen skole! (Litt overdrevet). Som rektor har jeg jo en egen skole med 21 klasser som det verdt å besøke. Og det kom jeg til å gjøre fast etter denne turen.
Den andre store refleksjonen gjorde jeg gjennom gode samtaler med skoleledere om hvordan de praktiserte Vurdering for læring - på engelsk Assessment for learning. Utdanningsdepartementet hadde i samarbeid med University of Auckland, og med professor John Hattie i særdeleshet, utviklet et godt elektronisk vurderingsverktøy, kalt e-asTTle (electronic Assessment Tools for Teaching and Learning). Det kunne tilpasses både individuell elevvurdering, hele klasser, hele skoler og hele regioner. Misunnelsesverdig. Mer om verktøyet finnes på nettstedet http://e-asttle.tki.org.nz/

Mens vi var i Auckland hadde alle rektorene et møte om hvordan de skulle forholde seg til det nylig vedtatte politiske forslaget om å legge en nasjonal standardisering, en relativt detaljert nasjonal forventning om hvordan skolene skulle jobbe i kjernefag. Underlig at dette ble innført i et skolesystem som har greid seg godt uten.

Stora Skolresan arrangerer fortsatt årlige studiereiser til Auckland, mer en 15 år etter at de begynte. Og en studiereise til New Zealand blir et minne for livet. Mer informasjon om turen finnes på nettstedet http://storaskolresan.net/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar