søndag 10. oktober 2010

Læring og vurdering

Erfaringene så langt i bruk av trinnsamtalen på Skeie skole, er at den utfordrer både skoleledelsen og lærerne til å tenke, snakke og gjøre læring - å sette vurderingspraksis og læring i sammenheng.

Det å snakke sammen om elevers atferd, om foreldrenes oppfølging, om kjøp av lærebøker og materiell, om bruk av lekser, klassestørrelser, organiseringer i friminutt- alt som angår det praktiske på skolen - det er lett. Det mestrer vi.
Når samtalen kommer til hvilke konkrete læringsmål, til hvilke konkrete tilbakemeldinger og framovermeldinger som fremmer læring, og om hvordan elevene skal utvikle sine ferdigheter i egenvurdering, ja da utfordres vi. Da blir samtalen mer preget av usikkerhet.

Vi har lang utdannelse og mye erfaring, og vi burde kunne dette, men usikkerheten ligger like under overflaten i samtalen når vi snakker om læringsmål, tilbakemeldinger, framovermeldinger og elevens egenvurdering.
Hvorfor det, lurer jeg på?
Det er ett av de interessante spørsmålene som det skal være mulig å finne svar og løsning på ved å delta i klasserommet og ha månedlige trinnsamtaler.

Professor Dylan Wiliam fra London hevder at det ikke finnes noen andre metoder som vil styrke elevers læring i så stor grad som et systematisk arbeid med læringsfremmende vurderingsmetoder. Det var en av konklusjonene hans etter at han i april 2010 holdt et dagskurs i Utdanningsdirektoratet om vurderingspraksis.

Bruk av læringsmål, tilbakemeldinger, framovermeldinger og utvikling av elevens ferdigheter i egenvurdering er en systematisk vurderingsmetode. Vygotskij hevder at læreren har sin aller viktigste funksjon, blir gitt sine gyldneste læringsøyeblikk, når eleven hjelpes videre til sin nærmeste læringssone. Konkret framovermelding kan forankres i denne teorien, og er trolig den mest direkte metoden en lærer har til å medvirke til læring.

Skriftlige karakterer og skriftlige halvårsvurderinger er til gjengjeld ikke egnet til å løfte eleven videre til sin nærmeste læringssone, og bør derfor få mindre framtredende plass i lærings- og vurderingsarbeidet.

Jeg tror at ledelsens deltakelse med lærerne øker tryggheten på at vår vurderingspraksis med konkrete læringsmål, konkrete tilbakemeldinger og framovermeldinger, samt utvikling av gode egenvurderingsferdigheter hos elevene fører til bedre læring. For det er det det handler om - hva som fremmer læring best.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar