søndag 3. oktober 2010

Tid og troverdighet



Etter å ha presentert Skeie skoles modell for trinnsamtaler til skoleledere i Stavanger, Haugesund, Fjell i Hordaland og sentralt lederråd i Utdanningsforbundet, dukker to spørsmål opp hver gang:
1. Hvordan får dere tid til jevnlige klasseromsobservasjoner og trinnsamtaler?
2. Møtes dere med skepsis til hva skoleledere kan bidra med pedagogisk, eller med uttrykte ønsker om å bli fulgt opp?

Om tid til jevnlige klasseromsobservasjoner og trinnsamtaler
Vi vet fra OECD undersøkelsen TALIS (Teaching And Learning International Survey) at:
• norske lærere har stort behov for profesjonell utvikling og tilbakemeldinger fra egen skoleledelse, og at
• norsk skoleledelse overveiende er av administrativ karakter, og gir lærere mindre vurdering eller konkret tilbakemelding på lærernes pedagogiske arbeid enn gjennomsnittet i TALIS-landene

Det er relativt lite forskning på forholdet mellom skoleledelsens arbeid og elevenes læringsutbytte. En av de få, men omfattende forskningsrapportene som finnes, den New Zealandske "School Leadership and Student Outcomes: Identifying What Works and Why" påviser blant annet
• sterk effekt på elevenes læringsutbytte når ledere deltar og interagerer i læreres læringsprosesser
• moderat effekt når ledere engasjerer seg i målsettingsarbeid, koordinering, og evaluering av undervisning og læreplanarbeid

Jeg legger stor vekt på disse konklusjonene og mener at det må føre til en vesentlig endring i hvordan vi som skoleledere bruker tiden vår. Elevenes læringsutbytte og oppfølging av lærerne må få første prioritet.
Vi tar tid til jevnlige klasseromsobservasjoner og trinnsamtaler, og lar andre oppgaver ligge, fordi dette området av skoleledelse er viktigst!


Om troverdighet, integritet og symbolsk kapital
På Skeie skole brukte vi et par år på å bygge opp et godt klima for tilbakemeldinger. Nå har vi alle forutsetninger for å lykkes med å bruke klimaet til å gjøre skolen til et lærende fellesskap.

Pierre Bourdieu, en av vår tids store sosiologer og samfunnsforskere, kaller det å ha etablert tillit og integritet i personalet for symbolsk kapital. Symbolsk kapital er en forutsetning for å skape et lærende fellesskap og for å lykkes med klasseromsobservasjoner og trinnsamtaler - ja, den er en forutsetning for all form for bærekraftig endrings- og utviklingsledelse - på alle nivåer i samfunnet. Vedtak og beslutninger endrer aldri noe som helst alene. De må forankres gjennom gjensidig tillit og alltid følges opp. Enveis linjeledelsestenkning er derfor ikke nok i utvikling av et lærende fellesskap.

Teorier om relasjonsledelse derimot, løfter utvikling av fellesskapskultur og dialog opp som vesentlige faktorer i byggingen av skolen som et lærende fellesskap. Tilliten mellom skoleledelse og lærerne er en forutsetning for å få dette til. Den må bygges opp over tid, og både ledelse og lærere må jobbe aktivt for å lykkes med det. Å være der lærerne er er derfor en nøkkel også i arbeidet med å bygge opp troverdighet, integritet og symbolsk kapital.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar